-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40859 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:56

حضرت علي (ع) در چه مواردي از عثمان انتقاد كرده است؟
برخي از مواردي كه حضرت علي عثمان را مورد انتقاد قرار داده به اين شرح است:
در خطبه 128 جمله هايي كه علي(ع) در بدرقة ابوذر، هنگامي كه از جانب عثمان به ربذه تبعيد مي شد فرموده است، در آن جمله ها كاملاً حق را به ابوذر معترض و منتقد و انقلابي مي دهد و او را تاييد مي كندو به طور ضمني حكومت عثمان را فاسد معرفي مي فرمايد.
در خطبه 30 جملهاي است « اِسْتَاْثَرَ فَاَساءَ الْاَثَرَةَ» [عثمان راه استبداد و استيثار و مقدم داشتن خود وخويشاوندان خويش را بر افراد امت، پيش گرفت وبه شكل بسيار بدي رفتار كرد.]
عثمان مرد ضعيفي بود، از خود اراده نداشت، خويشاوندانش، مخصوصاً مروان حكم كه تبعيد شدة پيغمبر بود و عثمان او را به مدينه آورد و كم كم به منزلة وزير عثمان شد، سخت بر او مسلط شدند و به نام او هر كاري كه دلشان مي خواست مي كردند. علي(ع) اين قسمت را انتقاد كرد و رو در روي عثمان فرمود:
«فَلا تَكونَنَّ لمَرْوانَ سَيَّقَهً يَسوقُكَ حَيْثُ شاء َبَعْدَ جَلالِ السَّنَّ وَتَقَضََّي الْعُمُرِ.» (نهجالبلاغه، خطبه 163)
[تو اكنون در باشكوه ترين ايام عمر خويش هستي و مدتت هم پايان رسيده است . با اين حال مهار خويش را به دست مروان مده كه هر جا دلش بخواهد تو را به دنبال خود ببرد.]
از همه شديد تر آن چيزي است كه در خطبه « شقشقيه » آمده است:
«اِلي اَنْ قامَ ثالِثُ الْقَوْمِ نافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قامَ مَعَهُ بنَو اَبيه يَخْصِمُونَ مالَ اللهِ خَضْمَ اِلْابِلِ نِبْتَةَ الرَّبيعِ، اِلي اَنِ انْتَكَثَ فَتْلُهُ وَ اَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بطنَتُهُ.» (نهجالبلاغه، خطبة 3)
[تا آنكه سومين آن گروه بپا خاست، آكنده شكم ميان سرگين و چراگاهش. خويشاوندان وي نيز قد علم كردند و مال خدا را با تمام دهان مانند شتر كه علف بهاري را مي خورد، خوردن گرفتند تا آنگاه كه رشته اش باز شد و كارهاي ناهنجارش مرگش را رساند و شكم پرستي، او را به سر درآورد.]
ابن ابي الحديد در شرح اين قسمت مي گويد:
«اين تعبيرات از تلخترين تعبيرات است و به نظر من از شعر معروف حطيئه كه گفته شده است هجو آميزترين شعر عرب است، شديدتر است.»

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ سيري در نهج البلاغه صفحه: 482
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.